1)

Kurgu bir sanat mıdır?

Özgünlük

Bilimsel temeller ve ilkeler

Sinematografik anlatım ve estetik değerler

Sanatsal-bilimsel film dili

Oyuncunun rolünü oynaması

Müzik ve seslerin armonisi

Boyut verenklerin uyumu

Görüntü ve fikirlerin kaynaşması

Bütün bunları biraraya getiren ve son noktayı koyan kurgudur.

2)

Birbirinden bağımsız 2 olaydan yeni bir düşünce üretebilmektir.

Film dilinin temeli olarak sözel kodlar yerine kendine özgü sözdizimine sahip sinemasal kodlar

Sovyet toplumunun hareket kodlamasını ihtilalden sonra değiştirmek için sinemasal kodlar kullanılmıştır. eskinin kötü davranışı veya kabul edilmeyen davranışı tersine değiştirilmeye çalışılmıştır. Özel alan kavramı mesela değişikliğe uğramıştır.

3)

Film insanın yaşamına yön verir

Entellektüel atraksiyonda metaforlar soyuttur.

4)

Hareket yanılsaması hareketli bir cismin 2 hareketsiz görüntüsünden oluşur. Görüntüler hızlı birşekilde ard arda gösterilir böylece bir hareket elde edilir.

5)

Bir filmin kurgusunda yönetmen, ses ve görüntü ilişkilerini analitik olarak belirler. Bu birleşme durumu izleyicinin sürekli bir şekilde hedefe yönelmesini desteklemektedir.

6)

– Film dilinde en sevilen  ve mekan açısından en basit olan bir çizgi ya da yüzeyden oluşan semboldür.

– Çizgi ya da yüzey ve benzeri birçok birimin bileşiminden oluşur

– Birçok hecenin bileşiminden oluşan resim ya da çerçeve içindeki bir ayrıntıdan oluşur.

– Birbirini izleyen çerçevelerin bağlantılarından oluşur. İzleyicinin algılamasında resimden ya da çerçeveden çıkarılan sonuç değil, birbirini tamamlayan resimler önem kazanır.

– Şekiller biri birinden ayrılır. Perdede birbirine benzemeyen iki resim değil, hareketli bir resim  görülür.

– Koşan bir insanın yan yana 2 resmi ve ayakta duran bir insanın resmi

– İnsan gözünün tepkilerine göre değişiklik gösterebilir

– Perdedeki resim hareketi

– Üst üstelik çatışması

– Film içindeki parçalar, gösterilenin içinde belirtilmeye çalışılır

– Kendi içinde çerçeve

– Çatışma birimlerinden oluşur ve kendi başına kurgulanır.

– Film anlatım biçimi  

7)

Çarlık rejimin askerlerinin mükemmel bir şekilde sıralanışı ve insanlara ateş açmaları

Merdivenlerin üstünde ağlaşan ihtiyarların hareketi askerlerin hareketinin tersi

Bebek arabasının olduğu kareler çapraz bir hareket içinde

7 dakika içerisinde 150 plan kullanılmıştır aslında 10 planda anlatılabilecek bir öykü.

8)

Askerler ile kaçışan insanlar arasında güçlü karşıtlık

Gerçekleşen cinayetlerin sabit planlarında kan ve ölüm ile şaşkına uğramış duygusal bir dünya, sarsıcı bir çatışma

9)

Kesme ile verilen dramatik etki yerine doğru sahneleme de işe yarayabilir bunu göstermiştir. Mise-en-scene yerine mise-en-shot yani plan sahnelemesi. Kesme ritm katmak denge sağlamak dan daha önemli bir işlevi vardır.

10)

Kahraman tam olarak belirsizdir (Odesa halkı, gemideki denizciler)

11)

Siyah ve beyaz renklerinin sonsuz anlatım gücü grinin siyaha ve beyaza dönüşümü yeni anlamlar katmıştır.

Filmde bireyler geri planda bırakılarak karakter özdeşleşmesine imkan verilmemiştir.

12)

Devamlılık kurgusu ilkelerinin tersine bir kurgu tekniği

Olay örgüsünün sürekliliği değil de izleyicinin duygusal ve düşünsel zamanı dikkate alınmıştır.

Izleyicinin tepkisine yetecek bir süre vermek veya onu şok etmek filmin ritmini oluşturur

Duygusal bir yönlendirme yaratmak için yan yana dizimsel bir düzen içinde birleştirilmesi (Syntagmatic)

13)

Yakın plan,yinelemeler,çok yakın planlar, üst açı ve alt açı kullanımları, açılma ve kararmalar

Yüzleri olmayan acımasız kimliksiz devrim askerlerine karşı verilen kardeşlik, birlik ve özgürlük temaları

Temel geçiş yöntemleri olarak kesme,zincirleme,bindirme,kararma,açılma,bulanıklaşma ve netleşme kullanılmıştır.

14)

– Müzikte olduğu gibi ölçülere bağlı kurgu. Yakın plan çekimler daha yoğun anlamlar vermektedir.

– Görüntüler arasındaki bağlantının önemsendiği kurgu

– Çekimin coşkusal sesi filmin genel tonuna dayanan kurgu

– Görüntüdeki bütün uyaranlar aynı dengeye sahiptir. Müzik ve görüntü parçaları bir bütün olarak algılanır.

– İzleyicinin düşüncelerinin yönlendirildiği coşku ve duygulanım elde edildiği zihinsel bir sürece dayanan kurgu

15)

1905 Devriminin 20 yılı için sipariş verilmiş başta 72 dakika olup sonradan 94 dakikaya çıkarılan zamanın en dev bütçesi ayrılmış Rus halkına görsel olarak dönemin ideolojisini dikte ettiren bilinçaltına işleyen deneysel bir iştir. Haliye Eisenstein bu bütçeyi bilimsel yöntemlerle araştırma sonuçlarıyla çok etkin kullanarak bu filmi gerçekleştirmiştir.